اهمیت موبایل مارکتینگ در تبلیغات دیجیتال

گوشی‌های هوشمند همان موجوداتی‌اند که صبح اول به آنها سلام می‌کنیم و شب آخرین چیزی هستند که کنار می‌گذاریم و می‌خوابیم. کجا بهتر از آنجا برای بازاریابی؟ بازاریابی همیشه همان جایی است که ما هستیم. همان جایی که وقت صرف می‌کنیم. موبایل مارکتینگ هم با همین دید به سراغ تمام امکان‌هایی که برای تبلیغ و بازاریابی در موبایل ما پیدا می‌کند می‌رود و ابزارهایش بسیار گسترده‌اند. از SMS و شبکه‌های اجتماعی تا اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها. حالا موبایل‌ها علاوه بر اینکه از ابزارهای اصلی ما برای گشت و گذار در اینترنت هستند، از ابزارهای اصلی خرید کردن هم هستند. اگر قصد دارید کسب و کاری را در فضای آنلاین معرفی کنید نکات زیادی هست که به شما کمک می‌کند از موبایل مارکتینگ استفاده کنید. در این مطلب سعی می‌کنیم مهم‌ترین موضوعات را درباره آن مطرح کنیم تا برای شروع فعالیت در این زمینه بهتر تصمیم‌گیری کنید.

شبکه‌های اجتماعی از جمله شناخته‌شده‌ترین راههای بازاریابی در ابزارهای موبایلی هستند که اغلب با آن آشنایی داریم. بسیاری از کسب و کارها بازاریابی از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ یا تبلیغات در پیج‌های شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام توانسته‌اند مشتریان جدیدی پیدا کنند.

اما موبایل مارکتینگ بسیار گسترده‌تر از این است و شامل انواع فعالیت‌های بازاریابی می‌شود که کاربران تلفن همراه را هدف می‌گیرد. سنتی‌ترین شکل آن تبلیغات پیامکی است که همه ما با آن آشنا هستیم. شاید تبلیغ‌های پیامکی در بسیاری از مواقع برایتان آزاردهنده بوده‌اند و هیچ علاقه‌ای به دریافت آنها نداشته باشید، اما این تمام چیزی نیست که از مارکتینگ با پیامک انتظار می‌رود! درواقع عدم به کارگیری تخصص باعث شده بسیاری از پیامک‌های این چنینی بد طراحی شوند یا اصلا در مواقعی که این روش برای کسب و کارها مناسب نیست از آن استفاده شود. به همین دلیل حجم انبوده و آزاردهنده‌ای از پیامک باعث شده بسیاری پیامک‌های تبلیغاتی خود را به هر روشی شده قطع کنند و از آنها فرار کنند. با این حال بعضی از کسب و کارها به خوبی توانسته‌اند برنامه ارسال پیامک‌هایشان رو طوری تنظیم کنند که مخاطبان درستی را هدفگیری کنند و گروه‌های مختلفی از شماره‌های مشتریانشان را بسازند تا مرتبط‌ترین پیام‌ها را برایشان بفرستند. مثلا اگر کاربر اسنپ باشید هر از گاهی بسته به مواردی مثل میزان استفاده‌تان از سرویس‌ها پیامک‌هایی شامل تخفیف و اطلاع‌رسانی کمپین‌ها را دریافت کرده‌اید که نه تنها آزاردهنده نیستند بلکه احتمالا به کارتان هم می‌آیند. همچنین زمانی که شما از فروشگاه‌های محبوب‌تان خرید می‌کنید، به میل خودتان شماره تماس‌تان را در اختیار آنها می‌گذارید تا در صورت وجود تخفیف‌ها و جشنواره‌های فروش از آفرها باخبر شوید. بنابراین این نوع بازاریابی همیشه هم منفی نیست و تجربه‌های خوبی از آن وجود دارد.

کدهای QR از دیگر ابزارهای محبوب موبایل مارکتینگ هستند که البته در سالهای اخیر بعضی معتقدند دوره آنها به سر رسیده. با این حال هنوز هم مورد استفاده هستند و کاربران موبایل از طریق این کدها می‌توانند به راحتی به خدمات دسترسی پیدا کنند. این کدها می‌توانند هر جایی ثبت شوند و برای اسکن شدن توسط گوشی آماده باشند؛ روی صفحه سایت‌ها، فلایرهای آفلاین و دیوار کافه‌ها. آنها حتی روی بیلبوردهای تبلیغاتی هم دیده شده‌اند! و مثل یک میانبر بی‌دردسر بدون نیاز به کاغذ و قلم برای یادداشت کردن آدرس سایت، کاربران را به سمت هدف آنلاین هدایت می‌کنند.

اپلیکیشن‌های موبایل و بازی‌های موبایلی هم از جمله محیط‌های دیجیتالی محبوب برای موبایل مارکتینگ هستند. بسیاری از اپلیکیشن‌ها با داشتن نرخ دانلود بالا و استفاده روزمره توسط کاربران، امکان خوبی برای معرفی سایر محصولات و خدمات هستند. گرچه این تبلیغات هم از جمله تبلیغات نسبتا آزاردهنده به حساب می‌آیند اما کاربرانی که از اپ محبوب‌شان به صورت رایگان استفاده می‌کنند عموما و گاهی به شکل نانوشته، اجازه تبلیغ و کسب درآمد را به این اپلیکیشن‌ها می‌دهند. بسیاری از این اپ‌ها هم در هنگام ثبت نام به مخاطبانشان اطلاع می‌دهندکه در آینده به آنها تبلیغاتی را نمایش خواهند داد. بنابراین راه درآمد مناسبی برایشان به حساب می‌آید. از طرف دیگر بازاریابان موبایل برای اثرگذاری بیشتر این تبلیغات، مواردی را که بیش از همه به کاربران یک اپلیکیشن مرتبط هستند برای نمایش داده شدن در آن اپ انتخاب می‌کنند. دقت در این انتخاب‌ها کمک می‌کند بنرها و تبلیغات نمایش داده شده کمتر مزاحم تلقی شوند و تا حد ممکن برای مشاهده کنندگانشان مفید باشند.

در بسیاری از موارد خود اپلیکیشن‌های متعلق به برندها هم بستر موبایل مارکتینگ هستند. مثلا اپلیکیشن‌هایی که خدمات ارائه می‌کنند می‌توانند با انتشار محتوا در بخش بلاگ مخاطبانشان را ترغیب به استفاده از خدمات کنند و احساس نیاز را در آنها ایجاد کنند. استفاده از ابزارهایی مثل پوش نوتیفیکیشن و پیام‌های درون برنامه هم از دیگر امکان‌هایی است که اپلیکیشن‌ها برای بازاریابی خدمات خودشان در اختیار دارند.

تبلیغ در استورهایی مثل گوگل پلی و اپ استور یکی دیگر از این امکان‌هاست که کمک می‌کند کاربران بیشتری اپلیکیشن شما را مشاهده کنند و میزان دانلود آن به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا کند. این تبلیغات به صورت هوشمند به کاربرانی که بیشترین احتمال را دارد به آن علاقمند باشند و پیش از این جستجوهای مرتبطی داشته‌اند نمایش داده می‌شوند.

تبلیغات کلیکی هم از جمله روش‌های محبوب بازاریابی موبایلی هستند. این فعالیت‌ها قابلیت زیادی برای منطبق شدن با نیازهای شما دارند. حتما متوجه شده‌اید که بسیاری از بنرهای تبلیغاتی که مشاهده می‌کنید طبق علایق شما، موقعیت مکانی و حتی جستجوهای قبلی‌تان به شما نمایش داده می‌شوند. هدفگذاری و امکان دنبال کردن مشتری این شرایط را فراهم کرده تا آنها به دست مرتبط‌ترین افراد برسند.

سازگاری وب‌سایت با موبایل از همین جهت اهمیت زیادی دارد. اگر در فضای آنلاین فعالیت بازاریابی داریم باید وب‌سایت را برای استفاده در موبایل سازگار کنیم تا کاربران موبایل به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. فراموش نکنید که کاربران موبایل علاوه بر اینکه به روز هستند، کم حوصله هم هستند. بنابراین باید روی وب‌سایتتان طوری کار کنید که با سرعت خوبی لود شود و کاربران را از مشاهده و خرید منصرف نکند.

از آنجایی که موبایل یک وسیله شخصی است، شخصی‌سازی پیام‌ها هم اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. لازم است در ارسال پیامک‌ها، ای‌میل‌ها و سایر اشکال بازاریابی موبایلی به شخصی سازی کردن پیام توجه داشته باشید.

هزینه‌های موبایل مارکتینگ در مقایسه با بعضی دیگر از فعالیت‌های تبلیغاتی مثل بیلبوردها و پیام‌های بازرگانی تلویزیونی پایین‌تر است و به همین دلیل از روش‌های به‌صرفه‌تر از لحاظ اقتصادی به حساب می‌آید. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها هم به آن علاقمند هستند و بودجه‌هایی به آن اختصاص می‌دهند، در حالی که بسیاری از آنها هرگز به سراغ تبلیغات پرهزینه نمی‌روند.

از طرف دیگر با امکان دسترسی مستقیمی که بازاریابی موبایلی فراهم می‌کند، حتی بسیاری از شرکت‌های ثروتمندتر هم به سراغ آن می‌روند. مثلا اگر شما بیلبورد تبلیغاتی یک محصول را ببینید نمی‌توانید مستقیما به سایت بروید و اطلاعات بیشتری درباره آن ببینید بلکه باید جداگانه آن را در گوگل جستجو کنید. اما اگر بنر آن را در یک اپلیکیشن موبایل ببنید به راحتی روی آن کلیک می‌کنید و مستقیما به صفحه‌ای که اطلاعات کامل را در اختیارتان می‌گذارد هدایت می‌شوید.

حتی در زمینه تبلیغات دهان به دهان یا word of mouth هم موبایل مارکتینگ می‌تواند بسیار موثر باشد. زمانی که مخاطبان در دنیای واقعی از محصول یا خدماتی راضی هستند درباره آن صحبت می‌کنند، اما در دنیای دیجیتال آن را برای هم ارسال می‌کنند! اقدامی که مستقیما دسترسی استفاده از آن را به فرد شنونده می‌دهد و او به سرعت می‌تواند برای خرید اقدام کند. بنابراین در بازاریابی به هیچ وجه نباید از مزایای این حیطه بازاریابی غافل شوید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
×

سلام!

برای راهنمایی و چت با کارشناسان پشتیبان در واتس اپ بر روی دکمه زیر کلیک نمایید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟